2013

Jag skapar min YouTube kanal vid namnet TheByvsen. Där börjar jag med att skapa korta stop-motion animationer och komedi filmer.

2014

Jag teamar upp med mitt syskon och gör en film om en alien struts. Det var så kul att vi gjorde två till. Samtidigt höll jag på att lära mig att göra 3D animationer i Source Filmmaker.

2015

Jag och mitt syskon blir besatt av FNAF, och jag skapar några FNAF animationer detta år.

2016

Detta år var mer av ett experimentellt år för YouTube kanalen. Gmod animationer, SFM animationer som inte är baserat på något, lite gott och blandat. Det var också året då jag gjorde min första Joel animation. Efter att Joel såg den fick den massor av visningar, vilket inspirerade mig att göra nästa Joel animation.

2017

Jag släppte ut Joel Meets Cortana, vilket blev min mest populära animation någonsin. Efter att reaktion videon lades ut fick den över 800000 visningar. Jag gjorde en till Joel animation vid namnet Joel Goes Home som uppföljare. Vid slutet av året hade jag och mitt syskon slutat dela kanalen, och hen hoppade över till sin egna kanal.

2018

Jag fortsatte göra Joel animationer. Detta år släppte jag ut två av dem. Joelception och Joel Ducks Up. Min YouTube kanal nådde också 30000 prenumeranter. Vid slutet av året fick jag delta i Dreams betan, vilket eventuellt skulle leda till mitt nästa stora kapitel.

2019

Efter att mitt syskon visade mig You Are Umasou började en slags snöbollseffekt. Jag skapade Green Guy ett par dagar efteråt. Jag ritade honom flera gånger. Tillslut kom jag på att jag kunde skapa honom i Dreams, så jag gjorde det. Detta ledde till den första Green Guy animationen, och sedan resten av alla Green Guy animationer. De var väldigt personliga kortfilmer, och jag lärde mig mycket om mig själv efter varje kortfilm.

2020

Pandemitajm! Detta år jobbade jag hårt på min första kortfilm The Snowball. När den blev klar vid sommaren så streamade jag den på Twitch. Folk tyckte om denna kortfilm. Det var många som berättade för mig att det fått dem att gråta. Även folk som sa till mig att de inte gråter ofta grät när de såg filmen. Det var en riktigt skön känsla, och det kändes riktigt belönande att folk kände känslorna jag ville att dem skulle känna.

2021

Pandemin fortsätter. Detta år tog jag studenten och då började mitt ensamaste år i mitt liv. Eftersom jag inte kom in någon skola jag ville komma in i så bestämde jag för att spendera ett helt år åt mina passionsprojekt. Jag jobbade bland annat på Bo's Island, Lou Moves In och Noguchi's Bell. Vid början av året hade jag även mitt första jobb. Ett kontrakt jobb med Media Molecule där jag fick göra animationerna för spökena i Ghostbusters Afterlife spelet i Dreams.

2022

Detta år gjorde jag klart Bo's Island och Noguchi's Bell. Däremot gjorde jag aldrig klart Lou Moves In. Detta år försökte jag återigen komma in i en skola att plugga på. Då hittade jag The Game Assembly, vilket jag lyckades komma in på. Där gick jag i animationskursen med den bästa klassen jag någonsin pluggat med. Under TGA perioden la jag mindre fokus på mina egna projekt och fokuserade mer på plugget.

2023

TGA fortsätter. Detta år fyllde min YouTube kanal 10 år. Då gjorde jag en video som inkluderade en sekund från alla videos som lagts ut på kanalen i kronologisk ordning. Jag gjorde även klart ett av mina passionsprojekt det här året: Den Gröna Vadaren. Detta var den första filmen jag gjodre som hade svensk text. Lite foreshadowing för mina framtida skapelser. Detta år meddelade Media Molecule att de skulle sluta jobba på Dreams och börja fokusera på ett nytt projekt. Det var lite tråkigt, men samtidigt ganska bra timing då jag ändå höll på att lära mig Maya vid denna punkt. Jag blev också inbjuden till Media Molecules kontor i Guildford för att få se deras sista Dreams projekt Tren. Det var ett väldgt fint avslut på Dreams kapitlet.

2024

2024 var ett stort år för mig. Jag gick klart andra året på TGA och började min praktik på Wishfully, vilket var första gången jag faktiskt jobbade med animation som ett yrke. En annan stor grej som hände var att jag skaffade min egna Maya indie licens, vilket betydde att jag nu kunde göra mina egna projekt på fritiden med Maya. Under sommaren lekte jag runt med att modellera en gul dinosaurie karaktär. Jag riggade karaktären och blev snabbt kär i den. Efter ett tag bestämde jag för att kalla karaktären Sture. Efter att jag flyttade till Göteborg så skrev jag ett manus för en animation med Sture. Detta blev Stures första avsnitt: STURE. Folk tyckte om den väldigt mycket, så jag gjorde ett till avsnitt. Nästa avsnitt var dubbelt så ambitiöst som den förra. Folk tyckte om den också.

2025

Jag tog examen på TGA, och jobbade tre månader till på Wishfully. Sen efter det har jag återigen lagt mestadels av mitt fokus på egna projekt igen. Jag skapade Frida Fladderöra. Jag började jobba på nästa Sture avsnitt. Jag var med i Artfight detta år och fick massor av fina teckningar av Sture och Frida.

Fortsättning följer...